Dlaczego certyfikat SSL jest tak istotny?

Każdy posiadacz strony www powinien wciąż szukać nowych zabezpieczeń dla swojej witryny. Jednym z bardzo skutecznych i niedrogich jest zastosowanie certyfikatu SSL.

Co to jest SSL?

SSL, czyli Secure Socket Layer to narzędzie, które pomaga chronić prywatne dane w internecie. Przez prywatne dane można rozumieć np. loginy, hasła, czy numery kart kredytowych. Dzięki SSL połączenie między serwerem a użytkownikiem jest szyfrowane. Uniemożliwia to przechwycenie danych przez osoby trzecie.

Certyfikat SSL powinien być co najmniej stosowany tam, gdzie użytkownik podaje swoje dane. Są to np. sklepy internetowe, banki, portale społecznościowe etc. Informację o stosowanym zabezpieczeniu widzimy w pasku adresu w postaci zielonej kłódki, a także oznaczenia w postaci https (HyperText Transfer Protocol Secure) zamiast standardowego http. Jeśli SSL nie jest używany, zamiast zielonej kłódki widnieje napis „Niebezpieczna”.

SSL a e – Commerce

Stosowanie połączenia szyfrowanego jest bardzo istotne przy prowadzeniu sklepu internetowego. Dlaczego? Ponieważ użytkownicy podają w nim wszystkie dane wrażliwe. Certyfikat znacząco minimalizuje ryzyko wykradnięcia danych jak również wpływa na wzbudzenie zaufania u klientów.

Chcąc skorzystać z kampanii produktowych w Google, należy spełnić szereg wymagań jakie stawiane są przed sklepami internetowymi właśnie przez Google. Jednym z ważniejszych kryteriów jest obowiązkowe zabezpieczenie sklepu certyfikatem SSL. Sklepy starające się uruchomić reklamy PLA (Product Listing Ads) bez szyfrowanego łącza zostaną odrzucone, a ich produkty nie będą akceptowane w Google Merchant Center.

SSL a pozycjonowanie stron internetowych

Stosowanie certyfikatu SSL ma również pozytywnie wpływać na pozycję w wyszukiwarce Google. Oczywiście posiadanie tego certyfikatu nie wpłynie na to znacząco, jednak nie umknie to algorytmom Google. Jak wiadomo wpływ na SEO ma wiele czynników, takich jak odpowiednio dobrane słowa kluczowe, czy dostosowanie treści do tego, co użytkownicy wpisują w wyszukiwarce. Algorytm Google, który odpowiada za pozycję strony w wyszukiwarce promuje poszczególne witryny nie tylko ze względy na np. szybkość wczytywania, ale także na poziom stosowanych zabezpieczeń.

Strona bez zabezpieczenia SSL
Strona bez zabezpieczenia SSL
Zabezpieczona strona internetowa certyfikatem SSL
Zabezpieczona strona internetowa certyfikatem SSL

Google już od wielu lat promuje stosowanie certyfikatu SSL w stronach internetowych. Z tego także powodu w 2017 wprowadzono dodatkowe oznaczenia w postaci kłódki i napisu „bezpieczna” lub „niebezpieczna”. Dzięki temu właściciele stron z pewnością będą prędzej skłonni do zastosowania certyfikatu niż wcześniej, a dzięki temu u użytkowników pobudzi wzrost zaufania do danej witryny/firmy/sklepu.