Posiadasz na stronie dobrze zoptymalizowane treści, ale Twoje pozycje w wynikach wyszukiwania mogłyby być wyższe? Poniżej przedstawiamy 7 sposobów, które w tym pomogą!
Blogi i serwisy z artykułami traktują wysokie pozycje w wyszukiwarce, jako jedną z kluczowych kwestii tego biznesu. Nie ma się co dziwić. Im wyższe pozycje, tym lepsze statystyki odsłon witryny, a co za tym idzie więcej płatnych reklam i konwersji. Jednak co osoby prowadzące takie strony mogą zrobić poza odpowiednim zoptymalizowaniem swoich tekstów?
Przede wszystkim musimy pamiętać, że Google (oczywiście poza zarabianiem pieniędzy) ma na celu dostarczenie użytkownikom jak najtrafniej dobranych treści w stosunku do wpisanych słów kluczowych. Algorytmy wciąż się zmieniają, a twórcy muszą się dostosować do panujących reguł gry. Poniżej w 7 punktach, podpowiadamy jak zwiększyć ilość odwiedzin strony.
1. Zoptymalizuj strukturę swojej strony
W maju 2020 roku zapowiedziane zostały kolejne zmiany w algorytmie Google, który wraz z ogłoszonym programem Web Vitals ma kłaść dużo większy nacisk na tak zwane Page Experience.
Czym jest Page Experience? To połączenie kilku sygnałów Core Web Vitals:
LCP — Largest Contentful Paint, czyli szybkość ładowania największego elementu znajdującego się na stronie.
FID — First Input Delay, czyli szybkość reakcji strony do czasu pierwszej interaktywności.
CLS — Cumulative Layout Shift, czyli stabilność wizualna witryny.
Całość ma na celu określić, jak sprawna i solidnie wykonana jest nasza strona. Liczy się również to, co ważne z punktu widzenia użytkownika: łatwa oraz intuicyjna obsługa, czytelność treści i nawigacja.
Pierwsze wrażenie to podstawa
Strona główna musi w jasny i czytelny sposób przedstawiać, czym się zajmujesz, co sprzedajesz, jakie oferujesz usługi lub jakie tworzysz treści. Użytkownik już w pierwszych sekundach powinien mieć jasność, na jaką stronę trafił.
Pamiętaj o mapie strony
Mapa strony to plik XML zawierający strukturę wszystkich podstron danej witryny. W SEO wykorzystujemy je już od wielu lat, ale to wciąż jeden z kluczowych składników dobrze zoptymalizowanej strony — zwłaszcza pod kątem robotów indeksujących. Dzięki temu mamy pewność, że każda podstrona będzie zaindeksowana przez Google, a przy tym ułatwi Ci zarządzanie witryną w Google Search Console.
2. Działania SEO na stronie
Poza samą wartościową i dobrze zredagowaną treścią musisz pamiętać jeszcze o kilku aspektach. W ramach działań on-site SEO powinieneś:
Stosować tytuły podstron i wpisów na blogu zawierające słowo lub frazę kluczową na samym początku.
Korzystać z meta opisów, które nie pokazują się na stronie, ale będą widoczne w wynikach wyszukiwania.
Używać przemyślanych nagłówków. Nie tylko pomagają w pozycjonowaniu, ale ułatwiają użytkownikom czytanie. Najlepiej, aby akapity miały nie więcej niż kilka linijek. Większe bloki tekstu mogą zniechęcać do zapoznania się z treścią.
3. Nie zapominaj o podpisaniu autora
Zgodnie z wprowadzonymi zmianami w algorytmach Google budowanie wiarygodności i wizerunku eksperta ma duże znaczenie również pod kątem pozycjonowania. Dzięki udostępnieniu imienia i nazwiska autora tekstu całość staje się dużo bardziej wiarygodna - zarówno dla czytelników, jak i dla robotów indeksujących.
Czy samo podpisanie autora przełoży się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania? Oczywiście, że nie. Wpłynie natomiast na wyższy poziom zaufania, jakim obdarzą Cię czytelnicy, a przy tym budowanie również marki osobistej.
4. Zdjęcie główne jak okładka książki
Zdjęcie główne, jest tak samo ważne jak miniaturka w filmach na YouTube. Ma przyciągnąć uwagę, a przy tym w jasny sposób informować o tym, jakiej treści użytkownik może się spodziewać.
Zawsze kiedy to możliwe, wykorzystuj własne oryginalne grafiki i zdjęcia. W sytuacjach, gdy nie dysponujesz własną odpowiednią ilustracją zawsze możesz wesprzeć się wykorzystując banki zdjęć (tzw. stocki).
Wykorzystując stocki unikaj używania zdjęć, które są popularne na innych stronach (w szczególności na stronach konkurencji). Klienci, zwyczajnie mogą nie odróżnić Twojej strony od konkurencji i pominąć ją w wynikach wyszukiwania lub w portalach społecznościowych.
Dodatkowo to znów okazja do złapania ruchu z wyników wyszukiwania w Google grafika.
Jak przygotować zdjęcie główne?
Skompresuj obraz, tak aby nie zajmował dużo miejsca i nie wydłużał czasu ładowania strony. (Jeżeli korzystasz z WordPressa rozważ wykorzystanie wtyczek, które automatyzują optymalizację obrazów i ich kompresję).
Dodawaj słowa kluczowe w tytule zdjęcia.
Nie zapominaj o alt tagach, czyli słownym opisie tego co znajduje się na zdjęciu.
Sprawdź jak zdjęcie wygląda na urządzeniach mobilnych.
5. Trzymaj rękę na pulsie
Jeśli na swojej stronie lub blogu dodajesz teksty z nowinkami branżowymi, musisz być na bieżąco. Subskrybuj newslettery, kanały RSS popularnych serwisów zagranicznych oraz konta na Twitterze i publikuj treści na swojej stronie jak najszybciej.
W ten sposób zbudujesz wizerunek eksperta, a przy tym zyskasz dodatkowe wejścia i linki zewnętrzne.
6. Wspieraj działania SEO w mediach społecznościowych
Działania na stronie oraz wszystkie techniczne aspekty SEO, to oczywiście wiele różnych metod, często ściśle ze sobą powiązanych. Jednak możesz również wspierać strategię pozycjonowania również w social media. Jak? Twórz angażujące treści i udostępniaj je na wielu różnych platformach.
Portale takie jak Facebook, YouTube czy Wykop, to świetne miejsce na rozkręcenie tak zwanego viralu. Jeśli post z linkiem do Twojej strony rozejdzie się w setkach udostępnień, zyskasz setki nowych odnośników!
Nie zapominaj również o LinkedIn oraz Twitterze, oraz o tym, aby odpowiednio dostosować treści do grupy odbiorców. W przeciwieństwie do Facebooka, Instagrama czy YouTube, tutaj zdecydowanie lepiej sprawdzają się treści w eksperckiej i biznesowej formule.
7. Trzymaj się swojej tematyki i buduj wizerunek eksperta
Algorytmy Google coraz bardziej kładą nacisk i doceniają nie tylko dobrze napisane i angażujące treści, ale również takie, które pisane są przez ekspertów w danej dziedzinie.
Publikowane na stronie teksty powinny być ściśle powiązane z Twoją branżą lub niszą. Kieruj je do konkretnych grup docelowych, zainteresowanych Twoimi usługami i produktami, a przy tym buduj swój wizerunek eksperta. Nie bój się dzielić wiedzą — edukacja czytelników to jeden z ważniejszych punktów strategii contentowej.
Co ważne, nie szukaj tematów potencjalnie atrakcyjnych i przyciągających uwagę, ale jednocześnie niezwiązanych z Twoją profesją. Autorytet to jeden z głównych punktów strategii SEO od kilku ostatnich aktualizacji algorytmów.
8. Pamiętaj o zdjęciach i filmach
Poza odpowiednim formatowaniem tekstu, nie możesz zapominać o dodawaniu zdjęć, a nawet filmów. Zdjęcia lub infografiki ilustrujące czytany tekst, są idealnym dopełnieniem całości z punktu widzenia użytkownika. Patrząc przez pryzmat SEO, to nie tylko lepsza ocena w algorytmach Google, ale również możliwość dostarczenia dodatkowego ruchu z wyszukiwań po obrazie.
Filmy to osobna kwestia. Linkując w tekście do swojego filmu na YouTube, zyskujesz na kanale dodatkowy ruch, a osadzając go w treści możesz podnieść średni czas przebywania na stronie co również nie jest bez znaczenia dla SEO. Co więcej, użytkownicy dwa razy chętniej udostępniają treści wideo, niż klasyczne wpisy na blogu.
9. Pisz oraz przekształcaj treści tak, aby były ponadczasowe (evergreen content)
Pisaliśmy wcześniej o trzymaniu ręki na pulsie. Tak, treści związane z aktualnościami są bardzo ważne, jednak nie możemy zapominać o tak zwanym evergreen content— czyli treściach ponadczasowych. Może nie są one tak atrakcyjne, jak nowinki z branży, ale dużo dłużej generują ruch. Czy da się połączyć oba rodzaje artykułów w jednym?
W pewien sposób tak. Ciekawym pomysłem jest przeredagowanie artykułów z aktualnościami na tekst ponadczasowy. Warto to zrobić na przykład po miesiącu lub dwóch od ogłoszenia konkretnej wiadomości. Dlatego co jakiś czas sprawdzaj ilości wizyt, jakie artykuł generuje i kiedy statystyki znacznie spadną, przekształć go w wersję ponadczasową. Jak to zrobić?
Zaktualizuj tekst o nowe dane.
Zmień nagłówki, wstęp oraz zakończenie.
Przeanalizuj CTA w tekście.
Możesz również wykorzystać przekierowanie 301 z nieaktualnego już artykułu do wpisu nienacechowanego treścią typową dla aktualności.
10. Jak zyskiwać nowe linki zewnętrzne? Publikuj treści!
Tak, częsta publikacja, to najlepszy sposób na zyskiwanie nowych linków. Kluczem do sukcesu jest treść. Odpowiednio zoptymalizowana i wartościowa. Odpowiadająca na pytania użytkownika, a przy tym zwiększająca ilość konwersji.
Jak publikować teksty na blogu?
Twórz treści „na zapas”, tak aby były gotowe do publikacji za jednym kliknięciem.
Przygotuj kalendarz publikacji i ściśle się go trzymaj.
Pracuj nad formatowaniem tekstów oraz ich redakcją.
Pisz treści unikalne - nigdy nie kopiuj tekstów!
Kamil Winiszewski
Pasjonat ogólnopojętego marketingu internetowego. Od wielu lat zajmuje się SEO ale przez strach przed efektem Dunninga-Krugera nie ma śmiałości nazywania się ekspertem.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.