Pozycjonowanie stron internetowych, efektywne SEO - BEFORE AFTER

Pozycjonowanie stron internetowych

Wyszukiwarka Google jest głównym źródłem informacji dla większości użytkowników internetu. Użytkownicy szukają stron internetowych wpisując frazy i słowa kluczowe w wyszukiwarkę. Celem pozycjonowania strony jest jej zwiększenie widoczności i podniesienie pozycji strony internetowej na możliwie największą grupę fraz kluczowych, co zapewnia pozyskanie wartościowego ruchu a z kolei przekłada się na pozyskiwanie klientów.

Czym jest pozycjonowanie stron internetowych?

Pozycjonowanie stron internetowych to zbiór działań, który ma na celu podniesienie pozycji witryny internetowej w wynikach wyszukiwania Google. Środkiem do osiągnięcia celu jest odpowiednie dostosowanie strony www (SEO) na potrzeby algorytmów wyszukiwarek oraz aktywna promocja strony w internecie. 

Pozycjonowanie stron obejmuje kilka rodzajów działań:

  • działania na stronie - SEO on-site, czyli optymalizacja witryny www, działania podejmowane w ramach on-site to między innymi umieszczanie na stronie treści dobrej jakości, odpowiednia optymalizacja metatagów, poprawienie struktury strony aby była czytelna i zrozumiała dla czytelników i robotów wyszukiwarek
  • działania poza stroną - SEO off-site, czyli pozyskiwanie linków prowadzących do strony, tzw. link building.

Jaką rolę odgrywa SEO w pozycjonowaniu stron internetowych?

SEO, czyli optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek jest podstawą w dążeniu do wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Ogólnie rzecz ujmując, działania SEO w pozycjonowaniu mają prowadzić do stanu strony internetowej, który w maksymalnym stopniu będzie spełniać wymagania algorytmów wyszukiwarek internetowych. Należą do nich:

  • optymalizacja tekstów, obrazów i innych elementów, które są istotne z punktu widzenia każdej strony www,
  • stworzenie logicznej i prostej strony internetowej, zgodnej z zasadami UX - aspekt ten zapewnia także większą widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania,
  • optymalizacja strony pod kątem technicznym - stosowanie przyjaznych linków, przyspieszenie czasu ładowania (zbyt długi skutecznie zniechęca użytkowników i roboty wyszukiwarek), ustawienie przekierowań, i wiele innych.

Jak wybrać odpowiednie frazy kluczowe do pozycjonowania?

Frazy kluczowe to zwroty, które wpisuje się w wyszukiwarkę, aby odnaleźć konkretne informacje, produkty albo usługi. Odpowiednio wykonana analiza słów kluczowych w dużej mierze jest czynnikiem, który odpowiada za sukces późniejszych działań SEO. Istnieje kilka typów słów kluczowych.

Brandowe słowa kluczowe

Brandowe słowa kluczowe to takie, które zawierają nazwę firmy lub marki. Wpisywane są zazwyczaj przez użytkowników w sytuacji, gdy nie znają adresu strony internetowej firmy, której szukają. Zwykle strony www nie mają problemu, żeby znaleźć się na pierwszym miejscu w wyszukiwarce na frazę, którą jest nazwa firmy. Wynika to z faktu, że nazwa firmy zwykle jest unikalna (będąc na etapie wyboru nazwy, warto sprawdzić czy nie istnieje inna o tej samej nazwie). Ponadto nazwa domeny bardzo często jest zbliżona do nazwy firmy. 

Ogólne słowa kluczowe

Tego rodzaju frazy kluczowe składają się zwykle z 2 - 3 wyrazów. Wpisywane są zazwyczaj przez osoby zainteresowane produktami lub usługami, jednak nie mają sprecyzowanych oczekiwań. Pozycjonowanie na tego rodzaju frazy kluczowe jest trudniejsze, ze względu na sporą konkurencję. Charakteryzują się one także tym, że intencje zakupowe użytkownika są zazwyczaj bardzo słabe. Przykładem ogólnych słów kluczowych są: butyzegarki damskie.

Słowa kluczowe long tail (długi ogon)

Frazy kluczowe long tail, tzw. długi ogon składają się z wielu wyrazów. Często zawierają konkrente cechy produktu. Użytkownicy wpisujący w wyszukiwarkę tego typu frazy dokładnie wiedzą, czego szukają. Pozycjonowanie na słowa kluczowe long tail jest zdecydowanie korzystniejsze, gdyż posługując się takimi frazami, intencja zakupowa jest silna i najczęściej użytkownicy poszukują już tylko miejsca gdzie mogą nabyć produkt lub usługę. Przykładem może być zegarek timex cr 2016, zimowe buty na koturnie venezia.

Content marketing a pozycjonowanie

Content marketing ma szerokie zastosowanie jako wsparcie pozycjonowania. Rodzaje treści, jakie wykorzystywane są w działaniach SEO, dzielą się na formy pisane (copywriting), materiały graficzne, video oraz interaktywne. Do SEO copywritingu zaliczają się artykuły sponsorowane, treści na strony internetowe, wpisy blogowe, opisy firm, opisy kategorii i produktów w sklepach internetowych, itp.

Jak pisać teksty SEO?

Dobór słów kluczowych 

Ważnym krokiem jest ustalenie, jakie słowa kluczowe są najważniejsze dla kategorii, której ma dotyczyć treść. Istnieją narzędzia umożliwiające analizę, jakie frazy kluczowe będą odpowiednie dla określonej strony. Należy jednak uważać, aby nie wpaść w pułapkę przesycenia treści słowami kluczowymi. Upychanie ich na siłę nie wpływa pozytywnie na odbiór treści przez użytkowników, a także jest negatywnie postrzegane przez Google. 

Zatem tworząc wpis na bloga lub opis produktu, należy zastanowić się, jakimi frazami kluczowymi użytkownik szukałby informacji, odpowiedzi lub określonego produktu. Warto rozmieszczać je naturalnie w tekście, a także stosować różne odmiany słowa kluczowego i co jakiś czas zastosować synonim frazy kluczowej. To pozwoli zwiększyć widoczność tekstu na wiele kombinacji wpisywanych w wyszukiwarkę. 

Atrakcyjna treść strony internetowej

Dobrze napisany tekst powinien stanowić źródło wiedzy dla użytkowników. Treść zamieszczona na stronie musi dostarczyć użytkownikowi najważniejsze dla niego informacje na dany temat. Bardzo często w wyszukiwarkę wpisywane są konkretne pytania. Treści powinny nie tylko wyczerpująco na nie odpowiadać, ale także być przedstawione w przystępny sposób. To zwiększa szansę, na zainteresowanie użytkowników ofertą na stronie. 

Content, który angażuje czytelnika ma także większe szanse na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, ale również w mediach społecznościowych. Interesujący tekst może zostać udostępniony przez użytkownika na Facebooku czy Twitterze. Dzięki temu treść może trafić nie tylko do osób korzystających z wyszukiwarki, ale także "przypadkowych" czytelników.

Unikalność tekstu

Jedną z najważniejszych zasad w trakcie pisania tekstów, jest korzystanie z unikalnej treści. Dotyczy to zarówno tekstów wewnątrz domeny oraz w zewnętrznych źródłach. Algorytm Panda wprowadzony przez Google w lutym 2011 roku ma na celu ograniczanie widoczności stronom internetowym niskiej jakości, czyli takim, które posiadają znikomą ilość treści lub teksty skopiowane z innych stron. Z tego powodu inwestycja w unikalne teksty wysokiej jakości jest obecnie tak istotna.

Odpowiednie formatowanie

Stosowanie różnych metod formatowania tekstu takich jak akapity, nagłówki czy listy numerowane jest kluczowe, aby był on przyjazny i atrakcyjny zarówno dla użytkowników internetu, jak i robotów indeksujących. W nagłówkach warto umieścić słowa kluczowe lub nawiązania do nich. Obecne systemy CMS tj. WordPress pozwalają formatować tekst wykorzystując do tego edytor typu WYSWIG (What You See is What You Get). Należy pamiętać, aby podczas pracy z tekstem wykorzystywać dostępne w edytorze opcje.

Obecnie przyjmuje się, iż wpis blogowy omawiający określone zagadnienie powinien mieć minimum 3500 znaków. W pozostałych przypadkach należy pisać na tyle długie teksty, aby wyczerpująco omówić dany temat. Z kolei opisy produktów czy usług powinny być zwięzłe i dostarczać najważniejsze informacje dla użytkowników.

Na czym polega pozycjonowanie lokalne (lokalne SEO)?

Lokalne SEO jest nastawione na określony region wyników wyszukiwania. Działania pozycjonowania lokalnego mają za zadanie umieścić witrynę internetową w wynikach wyszukiwania jak najwyżej na określone słowo kluczowe dla danego regionu, województwa czy miasta, np. pozycjonowanie stron Poznań

Działania pozycjonowania lokalnego są podobne do tych, jakie wdraża się w ogólnym pozycjonowaniu. Aby jednak prawidłowo je przeprowadzić, należy zwrócić uwagę na kilka kwestii:

  • geolokalizacja - polega na wyświetlaniu użytkownikom wyników wyszukiwania zgodnie z lokalizacją w jakiej się znajdują. Na przykład użytkownik znajdujący się w Krakowie, po wpisaniu w wyszukiwarce pozycjonowanie stronpowinien otrzymać listę najwyżej ocenianych firm w Krakowie,
  • badanie rynku oraz konkurencji - ustalenie słów kluczowych należy zacząć od rozeznania na lokalnym rynku firm, zwłaszcza zbliżonych ofertą czy usługami do pozycjonowanej strony,
  • lokalny link building - czyli opracowanie strategii budowania lokalnych linków, np. na regionalnych forach, stronach internetowych.

Pozycjonowanie sklepów internetowych - czy eCommerce może działać bez SEO?

Dynamiczny rozrost e-commerce wymaga od przedsiębiorców podejmowania zdecydowanych i przemyślanych działań. Aby sprzedaż internetowa była opłacalna, konieczne jest profesjonalne prowadzenie działań SEOPozycjonowanie oraz optymalizacja sklepu internetowego bezpośrednio przekłada się na korzyści biznesowe. 

Warto wiedzieć, że dobre pozycjonowanie strony wymaga czasu. Wszystko zależy od tego, w jakiej branży działa firma, jej strony internetowej oraz zastosowanych działań SEO.

Wartościowe informacje 

Wprowadzając opisy produktów lub usług warto zadbać o to, aby były one najwyższej jakości. Trzeba postarać się zrobić to lepiej od konkurencji. Zaprezentowanie użytecznej wiedzy, którą potencjalny klient będzie mógł wykorzystać w związku z zakupem, bardziej zachęci go do zamówienia rzeczy, niż sztuczne zachwalanie produktu.

Materiały dodatkowe

Zamieszczenie dodatkowych materiałów, takich jak filmy lub prezentacje wykorzystania danego produktu dużo lepiej go przedstawi i sprawi, że czytelnik dłużej zostanie na stronie. Znajdując produkt, ale także rzetelny opis jego właściwości oraz wykorzystania, bez problemu będzie mógł określić, czy jest on odpowiedzią na jego potrzebę. 

Przyjazna witryna

Warto zadbać o to, aby strona internetowa była przyjazna dla użytkowników, a korzystanie z niej było łatwe i przyjemne. Elementy powinny być intuicyjnie rozmieszczone, a witryna internetowa mieć wizualnie zachęcającą odsłonę. Potencjalny klient, podobnie jak w sklepie stacjonarnym zwraca uwagę na estetyczny wygląd, potem na produkty oraz ich ceny. Pierwsze wrażenie ma wpływ na ewentualny zakup i powrót w przyszłości.

Co zyskuje branża e-commerce dzięki SEO?

Rozwijając biznes internetowy należy przemyśleć, jakie metody marketingu najlepiej sprawdzą się dla określonego przedsiębiorstwa. Działania SEO niewątpliwie umożliwiają:

  • zwiększenie konwersji na stronie,
  • lepszą widoczność witryny sklepu w wyszukiwarce,
  • zwiększenie liczby klientów,
  • zdobycie pozytywnych opinii od zadowolonych użytkowników,
  • stworzenie witryny internetowej, która zachęca do dokonywania zakupów.

Pozycjonowanie strony WordPress

System zarządzania treścią (CMS) oparty na skrypcie WordPress to jedna z najpopularniejszych platform, które wykorzystywane są do prowadzenia blogów oraz tworzenia stron internetowych. Panel administracyjny systemu WordPress jest prosty i intuicyjny w obsłudze, dzięki czemu nawet laik bez problemu sobie z nim poradzi. Jak pozycjonować stronę WordPress?

Przekierowanie strony (www. i bez www.)

Pierwszym krokiem, o którym należy  pamiętać jest przekierowanie wersji domeny bez www na www albo odwrotnie. To pozwoli uniknąć duplikacji treści, co jest ważną kwestią przy pozycjonowaniu strony.

Warto także pamiętać o przekierowaniu adresów URL, które zmienia się z różnych przyczyn, np. łączenie kilku artykułów w jeden. W ten sposób można uniknąć sytuacji, w której wpis posiadający widoczność znika i pojawia się kod 404. 

Przyjazne URL, menu i struktura serwisu

Google poleca tworzenie tzw. przyjaznych linków, czyli umieszczanie w adresach URL słów kluczowych i oddzielanie wyrazów myślnikiem. Dzięki platformie WordPress można to zrobić jednym kliknięciem. 

Kolejnym ważnym krokiem jest stworzenie czytelnej struktury strony internetowej. Ten CMS pozwala bez problemu edytować pozycję w menu, a także anchory linków (widoczną treść w którą można kliknąć), które są istotne w procesie pozycjonowaniaAnchory w menu powinny być czytelne i odpowiadać frazą zawartości podstrony, do której mają prowadzić. 

Opisy i tytuły podstron 

Wprowadzenie meta tagów Title to kolejny, skuteczny element pozycjonowania i optymalizacji strony opartej na CMS WordPress. W tym celu można posłużyć się wtyczkami - Yoast Seo i All In One SEO. Ta pierwsza zapewnia największe możliwości edytowania meta tagów dla pojedynczej strony. Z kolei All In One SEO posiada większe możliwości edycji zbiorowej. Title ma bardzo duże znaczenie dla pozycjonowania strony - powinien zawierać najważniejsze frazy kluczowe, które opisywać zawartość określonej strony.

Drugim ważnym tagiem jest meta Description. Jest to opis pojawiający się pod tytułem w wynikach wyszukiwania. Nie wpływa on bezpośrednio na pozycjonowanie strony, ale użytkownicy zwracają na niego uwagę. Z tego względu warto zadbać o to, aby w zwięzły i konkretny sposób przekazywał interesujące dla użytkowników informacje oraz zachęcał do kliknięcia. 

Nagłówki w treści strony internetowej

Właściwie wykorzystanie nagłówków H1, H2, H3 to także ważny czynnik optymalizacji, wpływający na pozycjonowanie strony. Struktura nagłówków powinna wyglądać w następujący sposób:

  • jeden nagłówek H1 na stronę - to tytuł tekstu,
  • H2 - czyli główne tematy zawarte w tekście,
  • H3 – podtytuły powiązane z nagłówkiem H2,
  • H4, H5, H6 - jeżeli treść tego wymaga, ale są raczej rzadko stosowane.

Linkowanie wewnętrzne 

Linkowanie wewnętrzne strony internetowej odgrywa bardzo dużą rolę szczególnie w przypadku dużych serwisów. W każdej treści, niezależnie czy jest to wpis blogowy czy opis produktu, należy możliwie często implementować wewnętrzne linki prowadzące do innych powiązanych tematycznie wpisów lub produktów. Nie należy stosować automatycznych wtyczek lub systemów generujących wewnętrzne linki, ponieważ ich struktura powinna być przemyślana i poprawnie zaimplementowana. Linkowanie wewnętrzne powinno być ściśle powiązane ze strukturą strony co w efekcie będzie stanowiło przejrzystą i czytelną nawigację.

Szybkość działania strony

Optymalizacja szybkości działania strony internetowej wymaga uwzględnienia różnych czynników. CMS WordPress jak wiele innych systemów zarządzania treścią oferuje wiele udogodnień, ale przysparza także wiele trudności. Nie ma jednego prostego rozwiązania aby zoptymalizować szybkość wczytywania strony, ponieważ wiele zależy od budowy stosowanych motywów oraz wtyczek.