«
»
02/15/2021

Core Web Vitals maj 2021 r. – jak skorzystać z nadchodzącej zmiany w algorytmie Google?

Bezpłatna wycena pozycjonowania Twojej strony www

Zastanawiasz się ile może kosztować pozycjonowanie Twojej strony internetowej? Wyślij do nas wiadomość - zazwyczaj odpowiadamy w ciągu kilku godzin!

Proszę o wycenę!
alt

W tym artykule:

To już pewne, rok 2021 przyniesie duże zmiany w branży SEO na całym świecie. Zapowiedziana na maj tego roku aktualizacja algorytmu oraz włączenie Core Web Vitals do czynników rankingowych sprawi, że konieczne będzie zweryfikowanie dotychczasowych działań w zakresie pozycjonowania stron internetowych.

Dowodem na to są najnowsze zapowiedzi Google, z których dowiadujemy się, że aby skorzystać na szykowanej aktualizacji algorytmów, konieczne będzie spełnienie wszystkich czynników rankingowych Core Web Vitals. 

Podczas nagranego 29 stycznia hangoutu Google Search Central SEO office-hours John Mueller zdradził, iż wszystkie trzy wskaźniki  Core Web Vitals muszą zostać spełnione, aby witryna zyskała na wprowadzanych w maju 2021 r. zmianach w algorytmie Google. . 

Ostatnie wypowiedzi Mullera wprowadzają niemałe zamieszanie wśród właścicieli stron oraz specjalistów od SEO, a przy tym, rodzą wiele pytań:

  • Co stanie się, gdy jeden z trzech czynników Core Web Vitals nie zostanie spełniony?
  • Czy gdy zostanie wyświetlony na żółto, czyli z sygnałem „wymaga poprawy”, to dana witryna także nie zakwalifikuje się do wzmocnienia pozycji w rankingach?

Jak zwykle oficjalne komunikaty Google oraz samych pracowników są dość ogólne i ciężko z nich wyciągnąć konkretne informacje. Natomiast wszystko wskazuje na to, że każdy z czynników Core Web Vitals będzie miał realne przełożenie na efektywność pozycjonowania strony internetowej po wdrożeniu zapowiedzianej aktualizacji algorytmu.

Czym są Core Web Vitals?

Od maja 2021 roku składowe Core Web Vitals oficjalnie staną się czynnikami rankingowymi mającymi wpływ na pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. To konsekwencja zapowiedzianych działań, które mają sprawić, że Google zacznie kłaść dużo większy nacisk na komfort użytkowników podczas korzystania ze stron internetowych. Google chce w ten sposób doceniać witryny oferujące najlepsze doświadczenie użytkownika obliczane na podstawie analizy czynników wpływających na wygodę obsługi.

Core Web Vitals składa się z trzech głównych wskaźników:

Czym jest LCP (Largest Contentful Paint)

LCP (Largest Contentful Paint) – jest to czynnik definiujący w jakim czasie renderowany jest największy element strony znajdujący się na pierwszym ekranie (bez konieczności scrollowania - above the fold). Takim elementem może być zarówno obrazek, wideo jak i blok tekstu. Wyrenderowanie takiego elementu nie powinno to trwać dłużej niż 2,5 sekundy. Na screenie poniżej Google wykorzystując przykład stron CNN oraz TechCrunch przedstawia jaki dokładnie element jest interpretowany jako LCP (blok oznaczony na zielono):

largest contentful paint
LCP (Largest Contentful Paint) na przykładzie strony CNN
largest contentful paint
LCP (Largest Contentful Paint) na przykładzie strony TechCrunch 

Skala wyników LCP:

  • poniżej 2,5 sekundy – dobry
  • od 2,5 do 4 sekund – wymaga poprawy
  • LCP (Largest Contentful Paint)

Czym jest FID (First Input Delay)

FID (First Input Delay) – to opóźnienie przy ładowaniu witryny, po którym użytkownik może wejść w pierwszą interakcję – na przykład kliknąć baner lub link w menu. Opóźnienie nie powinno wynosić więcej niż 100 milisekund.

Skala wyników FID:

  • poniżej 100 milisekund – dobry
  • od 100 do 200 milisekund – wymaga poprawy
  • powyżej 300 milisekund – słaby

Czym jest CLS (Cumulative Layout Shift)

CLS (Cumulative Layout Shift) – to metryka mierząca częstotliwość występowania niestabilności treści, czyli przesunięć widocznych elementów na stronie. Wartość ta powinna wynosić mniej niż 0,1. 

Skala wyników CLS:

  • poniżej 0,1 – dobry
  • od 0,1 do 0,25 – wymaga poprawy
  • powyżej 0,25 – słaby

Czy każdy z czynników musi zostać zrealizowany w „zielonym zakresie”? Jak dowiadujemy się od Muellera, wszystkie te wymagania muszą zostać spełnione, aby witryna mogła skorzystać na zaplanowanej aktualizacji algorytmu Google.

Google oferuje sześć różnych sposobów na pomiary Core Web Vitals:

  • Search Console
  • Page Speed Insights
  • Lighthouse
  • Chrome DevTools
  • Chrome UX Report
  • Web Vitals Extension

Najnowsza wypowiedź Muellera o Core Web Vitals

W kontekście testowania witryny i sprawdzania, czy spełnia ona wymagania Core Web Vitals, Mueller potwierdza, że kluczowy będzie wynik „na zielono” dla wszystkich trzech czynników:

„Ja rozumiem to w ten sposób, że gdy widzę czy wynik testu oznaczony jest na zielono, to wiem czy jest OK czy nie. Nie wiem jeszcze, jakie ostatecznie będzie podejście w przypadku spełnienia wymagań na żółto” – tłumaczy Mueller. 

Istnieje wiele czynników, które składają się na całość i uważam, iż cała idea jest taka, że jeśli będziemy w stanie rozpoznać, czy dana strona spełnia te kryteria, to odpowiednio wykorzystamy je w rankingach wyszukiwania. Nie wiem jakie będzie podejście w sytuacji gdy tylko część czynników będzie OK a reszta nie do końca OK, jak będzie to ważone - dodaje. 

Jak zwykle wypowiedzi pracownika Google są bardzo ogólne, a on sam uważa na to, aby nie zdradzić więcej informacji ponad to, co wynika z oficjalnych komunikatów firmy. Natomiast na pytanie, czy przed wprowadzeniem aktualizacji algorytmu pojawi się więcej informacji i wytycznych dotyczących Web Core Vitals, twierdzi, że „tak zakłada”.

Core Web Vitals - odznaki w wyszukiwarce dla stron spełniających wszystkie czynniki

Podczas rozmowy poruszony został także temat specjalnego oznaczania witryn w wynikach wyszukiwania zoptymalizowanych pod Google Core Web Vitals. Jeśli tak się faktycznie stanie, to warunkiem koniecznym do otrzymania odznaki, będzie spełnienie wszystkich trzech składowych.

Oto wypowiedź Johna na temat: 

„Ogólna wskazówka jest taka, że chcielibyśmy wykorzystać kryteria [Web Core Vitals] do wyświetlania odznak w wynikach wyszukiwania, co jak sądzę, zostało już wprowadzone do fazy eksperymentalnej. W tym celu musimy być pewni, że wszystkie czynniki są spełnione. Dlatego, jeśli [witryna] nie jest na HTPPS, to w zasadzie, nawet jeśli cała reszta jest OK, to nie będzie to wystarczające”.

Poniżej wklejamy link do całej rozmowy:

https://www.youtube.com/watch?v=wsrL6l2Fxvo&feature=emb_title

Kamil Winiszewski
Kamil Winiszewski
Pasjonat ogólnopojętego marketingu internetowego. Od wielu lat zajmuje się SEO ale przez strach przed efektem Dunninga-Krugera nie ma śmiałości nazywania się ekspertem.

Powiązane wpisy

Zarezerwuj termin

bezpłatnej konsultacji SEO ze specjalistą

Wyślij formularz