Dane strukturalne, znaczniki oraz tzq. rich snippets zawsze pomagały Google w zrozumieniu treści na stronach WWW i pozwalały ich właścicielom zwiększyć ruch na stronach poprzez prezentację dodatkowych informacji w wyszukiwarce. Google wielokrotnie powtarzało, iż implementacja wspomnianych elementów nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję strony w wynikach organicznych.

W jednym z ostatnich Hangout’ów, pracownik Google John Mueller powiedział, że za jakiś czas, dane strukturalne oraz znaczniki rozszerzone staną się wg niego częścią algorytmu, określającego pozycję danej strony w wyszukiwarce Google. Dodał on także, iż obecnie faktycznie elementy te nie są wykorzystywane do określania pozycji stron, ale w przyszłości może się to zmienić. Swoją opinię argumentował następująco:

If we can recognize someone is looking for a car, we can say oh well, we have these pages that are marked up with structured data for a car, so probably they are pretty useful in that regard. We don’t have to guess if this page is about a car.

Jeżeli możemy rozpoznać, iż ktoś poszukuje samochodu, możemy mu odpowiedzieć, mamy tutaj strony internetowe, które są oznaczone danymi strukturalnymi na temat samochodów, a więc prawdopodobnie są mocno użyteczne w tym aspekcie. Nie musimy już zgadywać, czy jest to strona o samochodach.

John dodał także:

So I think in the long run, it definitely makes sense to use structured data where you see that as being reasonable on the Web site. But I wouldn’t assume that using structured data markup with make your site jump up in rankings automatically. So we try to distinguish between a site that is done technically well and a site that actually has good content.

Just because it is done technically well, it doesn’t mean it is as relevant to the users as content that is not done as technically well.

Myślę więc, iż w dłuższej perspektywie to zdecydowanie ma sens aby używać danych strukturalnych gdzie widać, że jest to zasadne.  Nie sądzę jednak, aby używanie danych strukturalnych miało automatycznie wynieść Twoja stronę w pozycjach wyszukiwarki.  Staramy się odróżniać witryny wykonane dobrze pod kątem technicznym oraz strony z dobrą treścią.

To, że strona jest wykonana dobrze pod kątem technicznym, nie musi świadczyć o tym, że posiada ona tak samo dobrze przygotowaną i przydatną treść dla użytkowników.

Autor:
Kamil Winiszewski
O autorze