«
»
08/25/2020

Zaawansowane strategie zarządzania tagami tytułowymi w pozycjonowaniu stron (SEO)

Bezpłatna wycena pozycjonowania Twojej strony www

Zastanawiasz się ile może kosztować pozycjonowanie Twojej strony internetowej? Wyślij do nas wiadomość - zazwyczaj odpowiadamy w ciągu kilku godzin!

Proszę o wycenę!

W tym artykule:

Tagi tytułowe w SEO są jedna z absolutnych podstaw. Korzystają z nich zarówno początkujący, jak i zawodowcy z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu stron internetowych. To element każdej strategii w pozycjonowaniu stron, który wpływa praktycznie na wszystkie aspekty związane z ilością odwiedzin danej strony.

Dobrze zoptymalizowane tagi to krytyczny element SEO, a potwierdzeniem tych słów może być kurs przygotowany przez konsultanta SEO w MOZ, Cyrusa Sheparda. Kurs odbył się podczas eventu SMX NEXT organizowanego przez Search Engine Land, który przyciąga uwagę specjalistów od pozycjonowania z całego świata.

Cyrus Shepard podczas kursu skupił się na tym, jak ważną rolę odgrywają tagi tytułowe i co zrobić, aby przynosiły wymierne korzyści, zarówno firmom, jak i wyszukiwarkom. Nawet drobne zmiany i odpowiednie dostosowanie tytułu, mogą znacząco zwiększyć ilość odwiedzin oraz współczynniki klikalności — CTR.

Czym są tagi tytułowe?

Jak już wspomnieliśmy, to jeden z najważniejszych elementów SEO, a przede wszystkim najważniejszy tag na stronie! Tag tytułowy pojawia się w wynikach wyszukiwania jako klikalny nagłówek opisujący Twoją stronę internetową. Tytuł zawarty w tym tagu jest również widoczny w oknie i zakładkach przeglądarki.

To zdecydowanie pierwsza rzecz, na którą użytkownicy korzystający z wyszukiwarki zwracają uwagę. To właśnie dlatego Google traktuje tagi tytułowe bardzo poważnie, a Shepard tę teorię w 100% potwierdza. Jak twierdzi, użytkownicy mogą ignorować opisy meta, rozszerzone wyniki wyszukiwania, ale to właśnie tag tytułowy jest widoczny zawsze i decyduje o wejściu na konkretną stronę.

Dlaczego tagi tytułowe są ważne w pozycjonowaniu stron?

Shepard podczas kursu powoływał się na swoje badania, w których analizował korelację tagów tytułowych z wynikami w rankingach. Mimo iż korelacja ta spowalnia, to wciąż wyżej wspomniane tagi, mają duży wpływ na współczynnik klikalności, a co za tym idzie, ilość wejść na stronę wyświetlaną w wynikach wyszukiwania. Jak twierdzi Shepard, niezależnie od tego, jak bardzo przykładamy się do pozycjonowania, w efekcie końcowym to właśnie tag tytułowy, jak żaden inny czynnik, wpływa na to, czy użytkownik wejdzie na daną stronę.

Pozycjonowanie kontra psychologia

Nie od dziś wiadomo, że wiedza dotycząca odpowiedniego przygotowywania treści mającej wpływać na zachowania użytkowników, mocno powiązana jest z psychologią. Nawet jeśli dane działania nie przekładają się bezpośrednio na poprawienie pozycji z rankingu, to dobrze sformułowane tytuły, potrafią wzbudzać ciekawość lub dawać obietnicę znalezienia odpowiedzi na zadane pytanie.

Ponieważ tag tytułowy daje ograniczone możliwości, zwłaszcza pod kątem długości, ważne jest odpowiednie dobranie słów, oraz testowanie różnych wariantów. Zmiany wprowadzać możemy dowolnie, obserwując przy tym zmiany we wskaźnikach klikalności. Czasem efekty widoczne są już tego samego dnia. Jeśli coś się nie uda, bez problemu nagłówek zmienimy ponownie. Jak zatem przygotować skuteczne tagi tytułowe?

Jak tworzyć dobre tagi tytułowe?

Oczywiście istnieje sporo niezmiennych zasad, które powinien znać każdy początkujący. Również na nie powołuje się wspomniany wcześniej specjalista z firmy MOZ. Powołując się na jego słowa, powinniśmy pamiętać o tym, że tytuł powinien być:

  • stosunkowo krótki — od 50 do 60 znaków,
  • tytuł powinien być unikalny,
  • powinien zawierać słowa kluczowe,
  • musi być atrakcyjny i odpowiadać na zadane przez użytkownika zapytanie.

NPR — czyli sposób profesjonalisty na tagi tytułowe

Idąc krok dalej, poza absolutne podstawy, Shepard korzysta z akronimu NPR, który ma pomóc w tworzeniu chwytliwych i skutecznych nagłówków:

N = Noticeable (zauważalny)

P = Promising (obiecujący)

R = Relevant (dopasowany)

Zauważalny — Nagłówek musi rzucać się w oczy, ale przy tym nie może być zlepkiem słów i fraz kluczowych. Dobrze sprawdza się tu element zaskoczenia.

Obiecujący  — Tytuł powinien zawierać obietnicę. Użytkownik musi wiedzieć, czego może się spodziewać, gdy wejdzie na Twoją stronę.

Dopasowany — jak dobrze nagłówek nie zostanie sformułowany, jeśli nie będzie odpowiadał intencjom użytkownika i zapowiadał dostarczenia odpowiedniego produktu lub odpowiedzi na pytanie, po prostu nie zadziała.

5 zasad, o których musisz pamiętać

Na koniec kursu Shepard przedstawił pięć zasad, odnoszących się do kontrolowania tagów tytułowych, które mają pomóc w osiągnięciu sukcesu. Oto one!

Nie ma niezawodnych sposobów. W SEO, a zatem także w tworzeniu tagów tytułowych, nie znajdziesz sprawdzonych reguł i formuł zapewniających skuteczność działania. Podstawą jest eksperymentowanie, sprawdzanie co działa w konkretnym przypadku i wyciąganie wniosków.

Testuj! Korzystaj z modelu NPR, określ swoje cele i twórz nagłówki, bez przerwy analizując to, jak przekładają się na odwiedziny.

Przygotuj się na straty. Nie ma gwarancji, że Twoje działania przyniosą od razu sukces. Bądź gotowy na stałe zmiany.

Zachowuj skuteczne tytuły. Wyciągaj z nich wnioski i stosuj dobre praktyki.

Szybko rezygnuj z przegranych. Jeśli zmiana tagu tytułowego spowoduje spadek odwiedzin, nie bój się zmienić go ponownie, lub wrócić do poprzedniej wersji.

Kamil Winiszewski
Kamil Winiszewski
Pasjonat ogólnopojętego marketingu internetowego. Od wielu lat zajmuje się SEO ale przez strach przed efektem Dunninga-Krugera nie ma śmiałości nazywania się ekspertem.

Powiązane wpisy

Zarezerwuj termin

bezpłatnej konsultacji SEO ze specjalistą

Wyślij formularz