SEO, czyli Search Engine Optimization, to obszerny zbiór działań mających na celu osiągnięcie przez daną stronę jak najwyższych pozycji w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania Google na konkretne słowa kluczowe. W dosłownym tłumaczeniu jest to optymalizacja pod kątem silnika wyszukiwarki i tak właśnie na SEO należy patrzeć, jednak pamiętając o tym, że do zbioru metod zaliczamy także działania poza naszą stroną – między innymi link building. Kiedy obecność w internecie zaczęła nabierać na znaczeniu SEO zostało podzielone na dwa rodzaje działań nazwyane Black Hat SEO – działania mające przynieść efekty możliwie najszybciej bez przestrzegania wytycznych Google oraz White Hat SEO – działania zgodne z wytycznymi Google.
Sposobem na uzyskanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania jest odpowiednie zoptymalizowanie strony pod kątem algorytmów Google, a także wdrożenie odpowiednich działań promocyjnych poza samą witryną. Dlatego właśnie cały zbiór działań związanych z SEO dzielimy na dwie kategorie: on-site oraz off-site.
W tym wypadku mówimy o wszystkich metodach optymalizacji danej strony pod kątem konkretnych wymagań wyszukiwarki. To wszystkie aspekty, które możemy wprowadzić z poziomu strony internetowej i będą to przede wszystkim:
To wszystkie działania poza pozycjonowaną stroną, które mają wpłynąć na wysokość pozycji w rankingach. Mówimy tutaj o metodach opierających się na wykorzystywaniu innych witryn – w tym portali społecznościowych. Do nich zaliczamy między innymi:
Techniki i strategie wchodzące w zakres działań SEO możemy także podzielić ze względu na ich zgodność z wytycznymi Google.
White hat SEO to działania w pełni zgodne z regułami ustalonymi przez Google. Tutaj na pierwszym miejscu stawiany jest komfort korzystania ze strony oraz dostarczanie wartościowych treści użytkownikom. White hat SEO to bezpieczne, skuteczne i działające przez długi czas metody, które w dużej mierze opierają się o content marketing oraz inbound marketing.
Do white hat SEO zaliczamy: tworzenie stron z myślą o użytkownikach, dostarczanie wartościowych i eksperckich treści, zdobywanie wartościowych linków, analiza wskazówek i wyników Search Console oraz Web Core Vitals.
Black hat SEO to całkowite przeciwieństwo wyżej opisanych metod. Tutaj główny nacisk położony jest na osiągnięcie efektów jak najszybciej, a wykorzystywane w tym celu techniki wykraczają poza te akceptowane przez Google. Takie działania, mimo iż pozornie wydają się atrakcyjne, to przynoszą bardzo krótkotrwałe efekty, które mogą prowadzić do otrzymania kar od Google – z wykluczeniem z rankingów włącznie.
Do black hat SEO zaliczamy: publikowanie automatycznie generowanych treści, udział w programach wymiany linków, kopiowanie treści z innych stron, cloaing czy ukrywanie treści na stronach.
Pozycjonowanie strony internetowej to podstawowa metoda marketingowa pozwalająca uzyskać wartościowy, a przy tym bezpłatny, ruch. Dobrze zaplanowana strategia SEO bezpośrednio przekłada się na ilość odwiedzin przez osoby faktycznie zainteresowane naszym produktem czy usługą.
W praktyce SEO pozwala nam zająć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania dla konkretnych fraz – oczywiście im popularniejsza, tym uzyskanie miejsc na pierwszej stronie wyników będzie trudniejsze i bardziej czasochłonne.
W przeciwieństwie do prowadzonych płatnych kampanii w Google Ads lub mediach społecznościowych, SEO zapewnia ruch jeszcze przez długi czas, nawet po całkowitym zakończeniu działań. Co więcej, pozycjonowanie gwarantuje stopy zwrotu z inwestycji w promocję, które nie są osiągalne dla innych metod.
Dobrze przeprowadzona kampania SEO to przede wszystkim:
Pozycjonowanie to w dzisiejszych czasach absolutna podstawa każdej strategii marketingowej w internecie. Działania SEO powinny wprowadzać wszystkie firmy, które pozyskują klientów w sieci, a co więcej, również firmy działające lokalnie w punktach stacjonarnych. Oto kilka przykładów:
SEO dla sklepów internetowych – działania związane z SEO zwiększają widoczność produktów w wyszukiwarce, a co za tym idzie konwersje. Odpowiednio wysokie pozycje w rankingach zwiększają liczbę klientów i pozytywnych opinii.
SEO dla firm działająceych lokalnie – wbrew pozorom na pozycjonowaniu zyskują także firmy działające stacjonarnie. SEO przekłada się na wzrost częstotliwości wyświetlania naszej strony użytkownikom poszukującym sklepu lub usługi w ich najbliższym otoczeniu – może to być województwo, miasto, miejscowość, dzielnica czy ulica.
SEO dla startupów – dla startupów pozyskiwanie klientów w internecie to podstawowy model biznesowy. Dzięki wysokim pozycjom w rankingu mają szansę zaprezentować swój produkt większej ilości użytkowników.
SEO dla blogów – odpowiednia strategia SEO pozwala blogerom wyświetlać ich treści większej ilości użytkownikom, co bezpośrednio przekłada się na statystyki oraz ilość propozycji współpracy od marek i agencji reklamowych.
SEO dla branż specjalistycznych (na przykład SEO lekarze czy mechanicy) – wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania zwiększają ilość zapytań o usługi, a przy tym budują wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Badania potwierdzają, iż użytkownicy postrzegają specjalistów pojawiających się w pierwszych pozycjach rankingu Google, jako liderów w branży.
Pozycjonowanie stron internetowych to zdecydowanie jedna z najskuteczniejszych, ale także najtańszych form promocji praktycznie każdego biznesu. Jednak ilość środków, jakie trzeba przeznaczyć na skuteczną kampanię oraz czas, po którym zobaczymy pierwsze efekty, jest uzależniony od wielu czynników. Duże znaczenie ma wiek i historia domeny, stan witryny, branża czy nasza bezpośrednia konkurencja. Pozycjonowanie lokalne w mniejszych miejscowościach lub SEO dotyczące niszowych branż będzie mniej wymagające i pozwoli uzyskać wysokie pozycje w dość krótkim czasie.
Należy pamiętać, iż co do zasady, pozycjonowanie jest długotrwałym procesem, wymagającym stałej pracy, ale przy tym niezwykle wdzięcznym. SEO jak żadna inna metoda daje efekty w długoterminowej perspektywie działające nawet po zakończeniu działań, a przy tym gwarantuje niespotykane w innych metodach marketingowych wartości zwrotu z inwestycji.