«
»
08/25/2021

Czym są backlinki?

Bezpłatna wycena pozycjonowania Twojej strony www

Zastanawiasz się ile może kosztować pozycjonowanie Twojej strony internetowej? Wyślij do nas wiadomość - zazwyczaj odpowiadamy w ciągu kilku godzin!

Proszę o wycenę!
alt

W tym artykule:

Pozyskiwanie linków zewnętrznych i zarządzanie nimi to jedna z podstaw skutecznego pozycjonowania stron internetowych. Backlinki obecne są w SEO już od czasu wprowadzenia pierwszego algorytmu odpowiedzialnego za ustalanie kolejności wyświetlania stron w wyszukiwarce Google. Mimo iż w ciągu ostatnich lat rola linków zewnętrznych zmienia się, to wciąż są one ważnym elementem każdej kompleksowej strategii. Czym są backlinki i jak wpływają na SEO? Wyjaśniamy to w dzisiejszym artykule. 

Co to są backlinki?

Backlinki to jeden z najważniejszych czynników rankingowych i nie bez powodu specjaliści od pozycjonowania stron internetowych właśnie odpowiedniemu linkowaniu poświęcają wyjątkowo dużo uwagi. W backlinki SEO określane są również jako „inbound links” oraz linki zewnętrzne – są to odnośniki znajdujące się w obrębie danej witryny kierujące do strony znajdującej się poza nią.

Przykładem backlinku może być znajdujący się w stopce strony b4after.pl link do naszego profilu na Twitterze. Linki zewnętrzne stanowią zatem jedną z podstaw działania internetu, a także wyszukiwarki Google, której wyniki wyświetlane w formie rankingu składają się właśnie z samych backlinków.

Jakie są rodzaje backlinków?

Należy pamiętać o tym, że linki prowadzące do naszej witryny różnią się między sobą sposobem, w jaki wpływają na ocenę przez algorytmy Google, a co za tym idzie na pozycjonowanie. Podstawowym podziałem backlinków, jest ten na linki nofollow oraz dofollow. Co to oznacza?

Linki nofollow 

Atrybut nofollow przekazuje robotom wyszukiwarki Google informację o tym, że dany link nie powinien być uwzględniany w ocenie wskazywanej strony. To rozwiązanie wprowadzone zostało przede wszystkim po to, aby ograniczyć ilość pojawiających się na blogach spamerskich odsyłaczy. Właśnie dlatego linki nofollow stosowane są najczęściej w miejscach, gdzie użytkownicy mogą sami dodawać odnośniki – na przykład w systemach komentarzy na portalach, a także na forach dyskusyjnych. Dzięki temu strona, na której użytkownicy dodają odnośniki, nie traci na jakości w ocenie Google, a przy tym zniechęca potencjalnych spamerów. 

Aby link nie był uwzględniany przez roboty wyszukiwarki, należy dodać do niego odpowiedni atrybut rel=”nofollow”. Przykład:

<a href=”https://www.b4after.pl/” rel=”nofollow”>Link, który nie przekazuje wartości SEO</a>

Backlinki nofollow a pozycjonowanie

Ponieważ linki z atrybutem nofollow nie przekazują zaufania i teoretycznie nie są brane pod uwagę przez roboty Google, sytuacja wydaje się prosta. W rzeczywistości jest to bardziej skomplikowane.

  • W ocenie Google liczą się nie tylko pojedyncze odnośniki, ale ogólny profil linków. Zachowana zdrowa proporcja między łączami nofollow oraz dofollow wygląda naturalnie i nie wzbudza podejrzeń Google. Nienaturalny profil linków może zostać odebrany jako naruszenie wytycznych dla webmasterów i poskutkować nałożeniem kar.
  • Druga kwestia to zmiana podejścia giganta z MountanView. Zgodnie z wypowiedziami pracowników Google, wyszukiwarka od 2020 roku wszystkie linki, niezależnie od ich atrybutu, traktuje jako wskazówkę dotyczące tego, które odnośniki brać pod uwagę, a jakie wykluczyć. Wszystko zatem wskazuje na to, że Google po prostu zostawia sobie otwartą furtkę i mimo początkowych założeń, analizuje także linki nofollow.

Linki dofollow

Linki dofollow są podstawowym narzędziem każdej strategii pozycjonowania stron internetowych. W przeciwieństwie do wyżej opisanych linków nofollow tutaj mamy już do czynienia z przekazywaniem wartości PageRank oraz TrustRank, co pozwala na przenoszenie mocy pozycjonowania między witrynami. Odnośnik dofollow jest wyraźną wskazówką dla robotów Google, pokazującą, że kierujemy użytkowników do wartościowej strony. Odpowiedni profil takich linków bezpośrednio przekłada się na wzrosty pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

Warto pamiętać o tym, że każdy link nieposiadający określonego atrybutu nofollow, będzie traktowany właśnie jako dofollow.

Jak backlinki wpływają na pozycjonowanie?

Linki zewnętrzne nie bez powodu od lat są jednym z najważniejszych elementów każdej strategii mającej zwiększać widoczność witryny oraz wpływać na wysokości uzyskiwanych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Przemyślany i naturalny profil linków bezpośrednio przekłada się na szereg korzyści, które wpływają na rozpoznawalność marki, wzrost współczynnika CTR, a co za tym idzie sprzedaży.

Wzrost pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania

Pierwsza z najważniejszych korzyści płynących z posiadania dobrze zoptymalizowanego, naturalnego profilu linków przychodzących to wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania (SERP). Mimo iż algorytmy Google wciąż są aktualizowane i coraz większy nacisk kładą na content marketing, to backlinki wciąż stanową podstawowy element każdej strategii SEO. Dobrej jakości linki zewnętrzne są dla robotów Google wyraźnym sygnałem wskazującym na to, że nasza witryna jest wartościowym miejscem w sieci i godnym polecenia użytkownikom wyszukiwarki. 

Backlinki jako sposób na indeksowanie nowych stron

Dla robotów Google backlinki są jednym z podstawowych sposobów odnajdywania nowych stron. Można powiedzieć, że to na swój sposób drogowskazy dla botów, które pozwalają poruszać się im po sieci. To właśnie dlatego wartościowe linki zewnętrzne pomagają indeksować w Google nowe treści, a przez to szybciej pojawią się w wynikach wyszukiwania. 

Budowa autorytetu i rozpoznawalności marki

Jak już wspomnieliśmy, wartościowe backlinki pozwalają osiągać wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania, ale co ważne, wpływają także na wiarygodność witryny oraz samej firmy. To istotny aspekt nie tylko ze względu na rozpoznawalność nowej marki lub produktu, ale też pod kątem oceny przez Google. Kilka ostatnich aktualizacji algorytmów jasno wskazuje na to, że to właśnie moc autorytetu danej witryny oraz budowanie pozycji eksperta w swojej branży będzie miało w najbliższych latach coraz większy wpływ na skuteczność pozycjonowania. 

Większa ilość odwiedzin

Pomijając wszystkie kwestie związane z SEO, linki stanowią podstawowy sposób nawigacji w sieci już od samego początku jej istnienia. Rola związana z przekazywaniem ruchu i odsyłaniem użytkowników z jednego miejsca w drugie oczywiście do dziś nie zmalała i nie należy jej bagatelizować w kontekście szeroko rozumianego marketingu. Każdy link zewnętrzny umieszczony we właściwym miejscu to również okazja do pozyskania dodatkowego ruchu na stronie, a co za tym idzie zwiększenia ilości konwersji i sprzedaży.

Jak sprawdzić backlinki prowadzące do danej witryny?

Podstawą w zarządzaniu profilem odnośników oraz budowie zaplecza linków jest rozeznanie się w aktualnej sytuacji danej witryny. Jak to zrobić? W sieci nie brakuje zaawansowanych narzędzi dedykowanych specjalistom od SEO, które pozwalają dogłębnie przeanalizować profil linków, ale podstawowe rozeznanie w sytuacji da nam także bezpłatna usługa Google Search Console. Co prawda nie umożliwi podglądnięcia poczynań konkurencji, jednak w zupełności wystarczy do spojrzenia z szerszej perspektywy na linki zewnętrzne prowadzące do Twojej witryny.

Jak z niej korzystać, aby wyciągnąć wartościowe informacje o swoim profilu linków? Już tłumaczymy!

Korzystanie z Google Search Console do zrozumienia profilu linku

Aby sprawdzić profil linków danej witryny, w pierwszej kolejności należy zalogować się do Google Search Console. Następnie z panelu po lewej stronie wybieramy znajdującą się na dole zakładkę „Linki”. Po przejściu do podstrony z linkami naszym oczom ukazują się cztery panele przedstawiające:

  • linki zewnętrzne – łączna ilość linków zewnętrznych i najczęściej linkowane strony w obrębie Twojej witryny, 
  • linki wewnętrzne – łączna ilość linków wewnętrznych z listą najczęściej linkowanych stron,
  • witryny z największą liczbą linków przychodzących – lista witryn zawierających linki prowadzące do Twojej strony,
  • teksty z największą liczbą linków przychodzących – najczęściej wykorzystywane teksty kotwicy (anchor text).

Pod każdą z sekcji znajduje się przycisk „więcej”. Po jego kliknięciu mamy możliwość rozwinięcia listy i dokładnego przeanalizowania wyników. 

Jak pozyskiwać nowe backlinki?

Tworzenie bazy linków zewnętrznych to trudne zadanie, Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest powierzenie go specjalistom zajmującym się pozycjonowaniem stron internetowych od lat. Natomiast istnieje kilka prostych sposobów stanowiących idealny wstęp do zaawansowanego budowania profilu linków. Oto kilka z nich:

  • Wykorzystaj media społecznościowe – Dodaj w profilach na platformach społecznościowych linki prowadzące do Twojej witryny. Publikuj także posty z linkami, aby inni użytkownicy mogli podawać dalej.
  • Postaw na content marketing – Świetnym przykładem są blogi, na których dzielimy się swoją wiedzą, na przykład w formie poradników. Takie treści bardzo często są linkowane na branżowych portalach, a to prosty sposób na pozyskanie nowych, wartościowych backlinków. 
  • Nawiąż współpracę i pisz teksty gościnne – Blogowanie to jednak nie tylko dzielenie się wiedzą w obrębie swojej witryny, ale też branżowe publikacje gościnne z umieszczonym wartościowym linkiem zewnętrznym dofollow.
  • Skontaktuj się z influencerami – Kolejne cenne backlinki uzyskamy dzięki współpracy z branżowymi influencerami, którzy nie tylko umieszczą w swoich mediach odnośnik, ale i przekierują na naszą stronę część potencjalnie zainteresowanych ofertą odbiorców. 
  • Wymień się linkami z partnerami biznesowymi – To zdecydowanie jeden z najprostszych sposobów na pozyskanie dobrej jakości linków. Gdzie ich szukać? Może to być na przykład firma hostingowa utrzymująca Twoją stronę, dostawca podzespołów, czy dystrybutorzy.

Podsumowanie

Mimo wciąż zachodzących zmian w sposobie oceniania stron internetowych przez algorytmy Google backlinki wciąż pozostają jednym z najważniejszych aspektów w każdej strategii SEO. Podstawowe działania związane z link buildingiem możemy wdrożyć na własną rękę, ale należy pamiętać o tym, że w dłuższej perspektywie nieoceniona będzie pomoc specjalistów zajmujących się na co dzień pozycjonowaniem.

W agencji SEO BEFORE AFTER dobrze wiemy, że bez skupienia się na wartości linków zewnętrznych oraz naturalnym profilu nie tylko marnujemy potencjał, ale i narażamy się na kary od Google. Właśnie dlatego każdego klienta traktujemy indywidualnie – nie działamy na podstawie utartych schematów, a zamiast tego oferujemy strategię pozycjonowania szytą na miarę.

Kamil Winiszewski
Kamil Winiszewski
Pasjonat ogólnopojętego marketingu internetowego. Od wielu lat zajmuje się SEO ale przez strach przed efektem Dunninga-Krugera nie ma śmiałości nazywania się ekspertem.

Powiązane wpisy

Zarezerwuj termin

bezpłatnej konsultacji SEO ze specjalistą

Wyślij formularz