«
»
08/25/2021

Content – co to właściwie jest?

Bezpłatna wycena pozycjonowania Twojej strony www

Zastanawiasz się ile może kosztować pozycjonowanie Twojej strony internetowej? Wyślij do nas wiadomość - zazwyczaj odpowiadamy w ciągu kilku godzin!

Proszę o wycenę!
alt

W tym artykule:

Ostatnie zmiany algorytmów Google, a także same informacje udostępniane przez pracowników giganta z Mountain View wyraźnie wskazują na to, że content to aktualnie jedna z najistotniejszych kwestii w walce o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Bez dwóch zdań, content stał się dziś podstawowym elementem każdej przemyślanej strategii SEO – ale czym tak naprawdę jest? Jakie rodzaje contentu rozróżniamy? Jak tworzyć odpowiednie treści wpływające na pozycję danej strony? Na te pytania odpowiemy w dzisiejszym artykule. Zapraszamy!

Czym jest content?

Content to określenie całej zawartości strony internetowej, przez która rozumiemy między innymi nagłówki, teksty, pliki graficzne, infografiki i nagrania wideo. Mamy tu na myśli nie tylko treści typowo blogowe, ale i wszelkie informacje dotyczące oferty (np. opisy kategorii, cenniki), jak i kontaktu. 

Jakie rodzaje contentu znajdują się na stronach?

Content to na tyle szerokie pojęcie, że nie sposób wrzucić wszystkiego do jednej obszernej kategorii. Co więcej, każdy z nich wymaga innego podejścia i stosowania różnych metod, które mają wpłynąć na poprawienie widoczności naszej strony w wyszukiwarce Google. Poniżej przedstawiamy podział na podstawowe dwie kategorie: content statyczny i dynamiczny.

Content statyczny

Poprzez content statyczny rozumiemy wszystkie informacje dotyczące danej marki i oferty. Poszczególne rodzaje takich tekstów różnią się przede wszystkim rolą, jaką mają pełnić na stronie, potencjałem sprzedażowym oraz wpływem na SEO. Content statyczny to między innymi:

Tekst na stronie głównej i ważnych podstronach

Podstawowy content widoczny na każdej stronie to wszelkie informacje widoczne tuż po jej wczytaniu. W przypadku strony głównej b4after.pl są to teksty o naszej firmie, wymienione zalety pozycjonowania strony internetowej, opis metod, jakimi się posługujemy oraz informacje kontaktowe. Treści na takich stronach muszą być przyjazne dla odwiedzających, ale i zoptymalizowane pod kątem pozycjonowania. Nie bez znaczenia jest też kwestia prezentacji contentu, gdyż pełni tu rolę wizerunkową danej firmy. 

Opisy produktów

To content, bez którego nie funkcjonuje żaden sklep internetowy. To właśnie z opisów kategorii dowiadujemy się wszystkiego na temat danego produktu, a perswazyjny opis ma zachęcić do sfinalizowania zakupu. Opisy te są niezwykle ważne z punktu widzenia pozycjonowania stron internetowych – to ich treść wyświetlana jest w wyszukiwarce, gdy potencjalni klienci szukają danych produktów. 

Opisy kategorii

W przeciwieństwie do charakterystyki konkretnego produktu, opisy kategorii dają nam dużo większe możliwości. Takie opisy to obszerne treści, w których mamy szansę umieszczenia wartościowych fraz, dzięki czemu są jedną z podstawowych metod zdobywania ruchu organicznego w sklepie internetowym. Opisy kategorii najczęściej dzielone są na dwie części: krótką – znajdującą się ponad oferowanymi produktami oraz dłuższą – nad stopką. 

Oferta i cennik

Co prawda content związany bezpośrednio z opisem oferowanej usługi i cennikiem nie przekłada się bezpośrednio na pozycjonowanie, ale jest podstawowym tekstem sprzedażowym na stronie internetowej. To właśnie tutaj potencjalni klienci w pierwszej kolejności kierują wzrok i szukają informacji o naszej ofercie.

Opisy meta

To rodzaj contentu, którego nie może zabraknąć w każdej witrynie. Mówimy tu o meta tytułach oraz meta opisach wyświetlanych w organicznych wynikach wyszukiwania. Opisy meta mają za zadanie zwrócić uwagę użytkowników i nakłonić ich do kliknięcia linku prowadzącego do naszej witryny. Tutaj niezwykle ważna jest optymalizacja treści – pisaliśmy o niej w artykule „co to jest tag description i po co się go stosuje”.

Content dynamiczny

O ile wcześniej opisane treści statyczne edytowane są tylko w wyjątkowych sytuacjach, tak content dynamiczny cechuje się dużą zmiennością. Ma na bieżąco angażować i przyciągać użytkowników, a przy tym bezpośrednio wpływać na pozycjonowanie danej strony internetowej. W ramach contentu dynamicznego wyróżniamy przede wszystkim:

Wpisy na blogu

Podstawa w każdej strategii związanej z wykorzystaniem contentu w pozycjonowaniu. O ile na początku blogi pełniły funkcję internetowych pamiętników, to z biegiem lat stały się z jednej strony sposobem na zarabianie w sieci, a także metodą pozycjonowania i podnoszenia ilości konwersji. 

To właśnie dlatego coraz więcej firm decyduje się na prowadzenie blogów firmowych, które są świetnym narzędziem do budowania swojej marki, autorytetu, zwiększania widoczności i generowania sprzedaży. 

Pliki graficzne

Zdjęcia i grafiki może nie angażują tak jak dobrze przygotowana treść, ale z pewnością zwracają uwagę i przemawiają do wyobraźni odwiedzających. Co więcej, grafiki są jednym z najważniejszych elementów wpływających na komfort korzystania ze strony. Niezależnie od tego, czy mówimy o stronie głównej, czy o wpisie na blogu, sama treść bez odpowiedniego formatowania i plików graficznych odstrasza i utrudnia zapoznanie się z nią. 

Badania jasno wskazują na to, że strony zawierające wysokiej jakości, dobrze dopasowane obrazy, cieszą się większą ilością odwiedzin. Z naszego punktu widzenia niezwykle ważny jest też wpływ grafik na pozycjonowanie – między innymi dzięki pojawianiu się w wyszukiwarce obrazów Google. 

Nagrania wideo

Filmy to zdecydowanie największy hit ostatnich czasów, co widać, chociażby po tym, w którą stronę rozwijają się media społecznościowe. YouTube, InstaStories, TikTok, to wszystko opiera się na nagraniach wideo, co jasno wskazuje, jakie treści aktualnie najbardziej angażują użytkowników. Trend ten dotyczy także sprzedaży, co potwierdzają badania konsumenckie wskazujące na wpływ takiej formy marketingu na wzrost sprzedaży. 

Praktycznie każdy rodzaj wideo może angażować odbiorców i wpływać na ich decyzje zakupowe. Ważne jednak, aby pamiętać o tym, że materiały wideo muszą dawać użytkownikom jakąś wartość – tworzymy je z myślą o odbiorcach, a nie nagrywamy typowe reklamy. Co więcej, embedowane materiały udostępnione na platformach takich na YouTube czy Vimeo wpływają pozytywnie na widoczność strony w internecie, a co za tym idzie pozycjonowanie.

Infografiki

Pliki graficzne dostarczające konkretną wiedzę, to świetny sposób na zaangażowanie potencjalnych klientów. Dzięki nim możemy wizualizować i w przyjazny sposób prezentować dane liczbowe i statystyki. Taka forma jest dużo łatwiejsza w przyswajaniu od klasycznego tekstu. Poza przyciąganiem i angażowaniem odbiorców, wartościowe infografiki często rozchodzą się po sieci w formie virala, a w przypadku wyraźnego zaznaczenia, z jakiej strony pochodzą, wpływają na rozpoznawalność marki oraz budowanie wizerunku eksperta.

Poza tym content to także:

  • ebooki,
  • newsy,
  • podcasty,
  • newslettery,
  • GIF-y,
  • referencje,
  • case studies.

Content a SEO – czy content ma realny wpływ na wysokość pozycji?

Zoptymalizowany i wysokiej jakości content od dłuższego czasu bezpośrednio przekłada się na zwiększenie skuteczności pozycjonowania. Wpływ na to mają przede wszystkim wprowadzane przez Google aktualizacje algorytmu, które doceniają autorskie treści publikowane przez autorytety w danej branży. Wartościowy content powinien być elementem praktycznie każdej strategii – nie tylko SEO, ale i w rozumieniu szeroko pojętego marketingu. Dlaczego?

Merytoryczna, unikalna i zoptymalizowana treść, to przede wszystkim odpowiedź na zadawane przez użytkowników Google zapytania. Dostarczając poszukiwanych informacji, edukujemy potencjalnego klienta, budujemy naszą markę i autorytet, a przy tym zwiększamy ilość odwiedzin. Co więcej, gdy w treści umieścimy odpowiednie słowa i frazy kluczowe, zwiększamy widoczność danej strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. 

Mimo iż wielu specjalistów uważa, że SEO i content marketing są zupełnie odmiennymi strategiami, to nie sposób zauważyć tego, jak mocno są w ostatnim czasie ze sobą połączone. W jaki sposób wysokiej jakości content wpływa na SEO?

  • Większa ilość odwiedzin – Dobrze zoptymalizowany content bezpośrednio przekłada się na zwiększenie liczby odwiedzin – w tym z organicznych wyników wyszukiwania.
  • Wpływa na zwiększenie współczynnika CTR (click through rate) – Im ciekawsze, lepiej dopasowane i zoptymalizowane treści publikujemy, tym użytkownicy częściej klikają w nasze linki. Poprawa współczynnika CTR może wpływać na osiągnięcie wyższych pozycji w SERP-ach. 
  • Content wpływa pozytywnie na czas sesji – Czas, jaki użytkownicy spędzają na danej stronie, jest doceniany przez algorytmy Google, gdyż wskazuje na to, że udostępniamy wartościowy content.
  • Wartościowe treści pomagają budować bazę linków – Dopracowany i merytoryczny content jest chętnie udostępniany przez użytkowników oraz inne portale. To jedna z lepszych (organicznych) metod na pozyskiwanie wysokiej jakości linków prowadzących do naszej strony. 
  • Content przekłada się na lepszy User Experience – Wygoda korzystania ze strony ma dla algorytmów coraz większe znaczenie, co jasno wskazuje między innymi uczynienie z Core Web Vitals wskaźnika rankingowego. Przemyślana struktura i optymalizacja contentu pozwala zwiększyć odczucia użytkowników wchodzących na naszą stronę.
  • Regularne aktualizacje i publikacje nowych, unikalnych treści doceniają nie tylko użytkownicy, ale i algorytmy Google. 

Jak content wpływa na działanie firmy?

Wpływ wartościowych treści na SEO to tylko jeden z powodów, dla których warto wprowadzić w swojej firmie zaawansowane działania content marketingowe. Co jeszcze?

  • Bieżące publikacje wartościowego contentu wpływają na budowanie wiarygodnego wizerunku eksperta w swojej branży.
  • Większa ilość wartościowych leadów to najszybszy sposób na zwiększenie sprzedaży. 
  • Tworzenie jakościowego contentu wcale nie musi być drogie, a w zestawieniu z płynącymi korzyściami oznacza wyjątkowo atrakcyjny współczynnik ROI (Return on Investment).
  • Content możemy wykorzystać do edukowania potencjalnych klientów, a przy tym wskazywania korzyści płynących z naszych usług lub produktów.

Jaki rodzaj contentu najlepiej wpływa na SEO?

Jak wyżej udowodniliśmy, content to wyjątkowo szerokie pojęcie, dające marketerom i właścicielom firm wiele możliwości. Na co jednak postawić w pierwszej kolejności?

Ze względu na sposób konsumowania treści na stronie oraz to, w jaki sposób wpływają one na ocenę algorytmów, przyjmuje się, że największy wpływ mają blogi oraz dobrze zoptymalizowany content statyczny. To właśnie te teksty bezpośrednio wpływają na pozycje strony w organicznych wynikach wyszukiwania i są tam wyświetlane. Co niezwykle ważne, taki rodzaj contentu jest też najtańszy w realizacji. W przypadku zdjęć, nagrań wideo, czy infografik, potrzebujemy już poświęcić na to więcej czasu, lub zatrudnić specjalistów. Teksty nawet przy założeniu, że współpracujemy z copywriterem, będą najtańszą i najefektywniejszą formą content marketingu. 

Dlaczego warto prowadzić bloga?

Jak pewnie większość z Was zauważyła, blogi w ujęciu typowo lifestylowym straciły na znaczeniu, a ich rolę przejęły niezwykle popularne kanały na YouTube. Inaczej jednak sytuacja wygląda w przypadku działań content marketingowych. Tutaj blogi przeżywają swój renesans i praktycznie każdy większy sklep czy firma oferująca usługi w sieci, posiada podstronę, gdzie regularnie publikuje przeróżne artykuły. Nic w tym dziwnego, gdyż takie wpisy są niezwykle ważnym wsparciem dla działań SEO, ale też realnie wpływają na wzrost sprzedaży. 

Aby nie być gołosłownym, wystarczy powołać się na badania przeprowadzone przez Forbes. W raporcie możemy wyczytać, że strony posiadające swojego bloga cieszą się średnio cztery razy większą ilością indeksowanych stron niż konkurencja ignorująca budowanie takiej relacji z potencjalnymi klientami!

Największą popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju teksty poradnikowe. Dzięki nim marka buduje wizerunek eksperta i dzieli się z potencjalnymi klientami swoją wiedzą oraz doświadczeniem. To świetna okazja do przyciągnięcia użytkowników na swoją stronę, edukowania, sprzedawania, ale i przemycenia niezwykle ważnych słów i fraz kluczowych, dzięki którym strona częściej pojawia się w organicznych wynikach wyszukiwania. 

Jak tworzyć jakościowy content?

Wiemy już, że wartościowy content przynosi firmie wiele korzyści, jednak co zrobić, aby spełnił swoje zadanie? Wszystko zależy od celu, jaki ma realizować, formatu oraz jego umiejscowienia. Natomiast podstawowe założenia będą zawsze takie same:

  • Unikalny content to podstawa – Niezależnie od formy i lokowania contentu, podstawą jest zadbanie o to, aby prezentowana treść była w 100% unikalna.
  • Analizujemy grupę docelową – Aby content oddziaływał na potencjalnych klientów, musi być dostosowany do ich sposobu konsumpcji treści, oczekiwań i pytań, na które szukają odpowiedzi.
  • Dbamy o architekturę contentu – Nawet najbardziej wartościowe materiały nie zainteresują odwiedzających, jeśli nie będą przyjemne w odbiorze. W przypadku tekstów niezwykle ważne jest odpowiednie formatowanie, struktura oraz ilustracje (lub zdjęcia) nawiązujące do treści

Podsumowanie

W marketingu mówi się, że „content is king” i stwierdzenie to nie traci na aktualności. Jego rola już od dawna jest niezaprzeczalna, a wraz z ostatnimi aktualizacjami algorytmów staje się wręcz nie do przecenienia. W agencji BEFORE AFTER doskonale zdajemy sobie z tego sprawę i dostosowujemy każdą strategię SEO do działań content marketingowych, a także aktywnie korzystamy z ich wpływu na pozycjonowanie stron internetowych.

Kamil Winiszewski
Kamil Winiszewski
Pasjonat ogólnopojętego marketingu internetowego. Od wielu lat zajmuje się SEO ale przez strach przed efektem Dunninga-Krugera nie ma śmiałości nazywania się ekspertem.

Powiązane wpisy

Zarezerwuj termin

bezpłatnej konsultacji SEO ze specjalistą

Wyślij formularz