«
»
07/01/2021

Czym jest tag description i po co się go stosuje?

Bezpłatna wycena pozycjonowania Twojej strony www

Zastanawiasz się ile może kosztować pozycjonowanie Twojej strony internetowej? Wyślij do nas wiadomość - zazwyczaj odpowiadamy w ciągu kilku godzin!

Proszę o wycenę!

W tym artykule:

Administrujesz stroną w sieci lub prowadzisz sklep internetowy i chcesz zadbać o wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania Google? Musisz zacząć od zrozumienia podstaw związanych z optymalizacją strony pod kątem SEO, a w tym zasad dotyczących każdego z meta tagów. W dzisiejszym wpisie zajmiemy się jednym z nich. Odpowiemy na pytanie czym jest tag description, po co się go stosuje oraz jak przygotować odpowiedni opis, aby przełożył się na lepszą widoczność w wyszukiwarkach. Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje dotyczące tagu description, a także garść porad, które wykorzystasz podczas tworzenia skutecznych opisów. Zapraszamy!

Co to jest meta description?

Meta description jest atrybutem HTML, który znajduje się w kodzie źródłowym, a jego podstawowe zadanie to przedstawienie w skondensowanej formie informacji opisujących zawartość strony internetowej. Dzięki niemu każdy z użytkowników przed kliknięciem linku w wyszukiwarce ma szansę wstępnego zorientowania się, jakich treści może na docelowej stronie się spodziewać.

Poprawnie przygotowany meta description zwiększa szanse większej ilości odwiedzin, gdyż bezpośrednio przekłada się na wzrost współczynnika CTR (Click Through Rate) i lepszą ocenę strony przez algorytmy Google. Meta opisu powinniśmy zatem traktować, jako kolejną okazję do upchnięcia dużej ilości słów kluczowych, a raczej jako sposób na zareklamowanie strony i wpłynięcie za zachowanie użytkownika korzystającego z wyszukiwarki Google. 

Tag meta description wyświetlany jest w wynikach wyszukiwania, gdzie pojawia się przy każdej z umieszczonych w rankingu stron. Meta opis zobaczymy tuż pod meta tytułem oraz odnośnikiem prowadzącym do danej strony. 

Podobnie jak w przypadku tag tittle, tak samo tutaj długość opisu określana jest jego długością w pikselach, a nie limitem wyświetlanych znaków. Oznacza to, że nie da się jednoznacznie określić tego, ile znaków może mieć maksymalnie tag description. Wszystko za sprawą różnej szerokości poszczególnych liter w alfabecie – przykładowo znak „W” zajmuje dużo więcej miejsca od „i”.

Optymalna długość meta opisu

Przyjmuje się, iż bezpieczna długość meta opisu, który w całości zostanie wyświetlony, wynosi około 150-155 znaków. W przypadku przekroczenia tej długości pozostałe znaki zostaną zastąpione wielokropkiem. Co ciekawe, jeszcze jakiś czas temu Google wyświetlało aż dwukrotnie dłuższe meta opisy – wtedy limit wynosił około 320 znaków!

Meta tag description w pigułce

  • przykładowy kod: <head><meta name="description" content="Twój meta tag description wyświetlany w wyszukiwarce Google"/></head>,
  • zalecana długość: od 125 do około 155 znaków,
  • gdzie jest wyświetlany tag description: jako krótki opis danej strony w wynikach wyszukiwania – pod tytułem i linkiem do niej prowadzącym,
  • czy umieszczać frazę kluczową: zdecydowanie tak,
  • jaki powinien być meta opis: unikatowy i zachęcający do wejścia na Twoją stronę internetową.

Po co stosować tag description?

Jak już wyżej wspomnieliśmy, główny cel optymalizacji meta opisów jest jeden – tag description ma zachęcić osobę wpisującą dane hasło w wyszukiwarce Google do tego, aby kliknęła link prowadzący do Twojej witryny. Podstawowym zadaniem meta opisu będzie zwiększenie współczynnika klikalności w wyszukiwarce.

Co się stanie, gdy na stronie nie dodasz meta opisu? W takiej sytuacji tag description zostanie pobrany przez wyszukiwarkę z treści Twoje strony. Taki wygenerowany automatycznie opis będzie dopasowany do zapytania użytkownika, ale trzeba wziąć pod uwagę, że jego forma nie zostanie dostosowana do zalecanej przez Google długości. Okazuje się wtedy, że mimo iż opis jest tematycznie powiązany, to zdecydowanie wykracza poza limit i nagle się urywa. Co więcej, przez to, iż automatyczne opisy nie są zoptymalizowane, często są nieskuteczne i przekładają się na mniejszą ilość odwiedzin Twojej strony.

Czy tag description ma wpływ na pozycjonowanie strony?

Wszystkie działania związane z optymalizacją stron internetowych wdrażamy z nadzieją, że bezpośrednio przełożą się na poprawę pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania (SERP). Niestety, w przypadku meta opisu sytuacja nie wygląda tak oczywiście.

Oficjalnie tag description nie ma wpływu na pozycjonowanie strony internetowej – nie jest uwzględniony w algorytmie rankingowym Google. Czy to jednak oznacza, że meta opis zupełnie nie przekłada się na wysokość pozycji w rankingu? Otóż nie! Korzyść w tym wypadku będzie pośrednia, co wcale nie znaczy, że można ją zignorować.

Jak tag description wpływa na SEO?

Meta opis ma za zadanie zachęcić użytkowników wpisujących dane hasło w oknie wyszukiwarki Google do tego, aby kliknęli link prowadzący do Twojej strony. Im częściej będzie to miało miejsce, tym wyższy współczynnik klikalności (CTR). To z kolei już wykorzystywane jest przez Google do oceny jakości danej strony. Mówiąc wprost: im większa skuteczność wyniku w rankingu, tym algorytm uzna ją za atrakcyjniejszą, co przełoży się na wzrost pozycji w rankingach.

Mimo iż meta opisy faktycznie mogą wpłynąć na SEO Twojej strony, to niestety nie ma tutaj jednoznacznych wytycznych pod kątem optymalizacji, które pozwolą uzyskać dobre wyniki. Meta opis musi być dostosowany do treści Twojej strony, haseł wpisywanych przez użytkowników, a przy tym zawierać skuteczne Call To Action, czyli wezwanie do działania. Tutaj zahaczamy już o aspekty typowo reklamowe – na zwrócenie uwagi użytkownika i zachęcenie go do wejścia na Twoją stronę masz około dwóch sekund, a te 155 znaków mają Ci w tym właśnie pomóc.

Tag description a współczynnik odrzuceń

Kolejnym pośrednim sposobem, w jaki tag description wpływa na pozycjonowanie strony, jest to, w jakim stopniu odzwierciedla treść znajdującą się na Twojej stronie. W przypadku, gdy postawisz na wyjątkowo sprawnie zachęcający meta opis, natomiast niespójny z tym, co użytkownicy znajdują po kliknięciu linku, szybko wzrośnie współczynnik odrzuceń, a czas spędzony na stronie znacznie spadnie. W takiej sytuacji algorytm Google uzna, że Twoja strona prezentuje niskiej jakości treści, niedopasowane do haseł wpisywanych w oknie wyszukiwarki.

Jak napisać dobry meta opis strony? Tag description – najlepsze praktyki!

Co zatem zrobić, aby Twoje meta opisy były skuteczne? Poniżej przedstawiamy zbiór dobrych praktyk, których stosowanie z pewnością przełoży się na zwiększenie liczby odwiedzin Twojej strony!

Pamiętaj o odpowiedniej długości – około 155 znaków

Konkretny limit ilości wyświetlanych znaków w tym wypadku nie istnieje – długość ta określana jest w pikselach. To ile znaków zmieści się w meta opisie zależy od nich samych, a konkretnie od szerokości każdego z nich. Aby mieć pewność, że tag description będzie w pełni widoczny, należy tworzyć opisy o długości w zakresie od 120 do 155 znaków. Przekroczenie limitu szerokości meta opisu sprawi, że zamiast części słów Google pokaże jedynie wielokropek.

Potraktuj tag description jak reklamę swojej strony

Pamiętaj o tym, że meta opis ma przede wszystkim pełnić funkcję reklamową. Tych 150 znaków ma zachęcić użytkownika do wybrania właśnie Twojej strony spośród wszystkich wyników wyszukiwania dla danego hasła. Dlatego tekst meta opisu nie powinien być skomplikowany, czy zbyt zagadkowy. Jego zadaniem jest najdokładniejsze odzwierciedlenie treści, jakich użytkownicy mogą spodziewać się na stronie, a przy tym zachęcanie ich do kliknięcia linku.

Nie zapominaj o wezwaniu do działania

Meta opis to po części jako tekst reklamowy, a tutaj nie może zabraknąć Call To Action. Zwroty takie jak „kup”, „zamów teraz”, „dowiedz się więcej” czy „wypróbuj za darmo”, mimo iż wydają się mało skuteczne, to naprawdę działają i wpływają na wzrost współczynnika CTR

Dodaj frazę kluczową

Gdy słowa kluczowe z meta opisu będą pasowały do wpisanego w oknie wyszukiwarki hasła, Google dodatkowo wyróżni je w wynikach. Co więcej, w wynikach wyszukiwania pogrubiane są też odmiany danych słów! Przykładowo dla hasła „pozycjonowanie stron internetowych”, gdy w meta opisie znajdą się słowa takie jak „pozycjonowaniu” czy „strony”, także zostaną wyróżnione. Takie podkreślenie słów powiązanych z frazą kluczową zwiększa szanse na zwrócenie uwagi użytkownika.

Pokaż specyfikację w opisach stron produktowych

W przypadku tekstów produktowych w sklepach internetowych warto rozważyć umieszczenie najważniejszych elementów specyfikacji technicznej w meta opisie. Zwłaszcza w przypadku treści kierowanych do osób obeznanych z technologią lub danym rodzajem produktu. Może to być między innymi nazwa producenta, modelu czy kod SKU. Gdy użytkownik będzie szukał konkretnego produktu, taka informacja z pewnością zwróci jego uwagę. 

Dopasuj treść meta opisu do treści na stronie

Treść meta opisu musi nie tylko zachęcać do wejścia na Twoją stronę, ale i dokładnie opisywać to, co użytkownik na niej znajdzie. W przypadku dużych rozbieżności i wprowadzających w błąd opisów narażasz się na wzrost współczynnika odrzuceń, a nawet na kary ze strony Google.

Zadaj o unikalność opisu

Ponieważ treść meta opisu traktujemy po części jako formę tekstu reklamowego, należy zadbać także o jego unikalność. W sytuacji, gdy opisy na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w większości będą wyglądały tak samo, użytkownik wybierze te unikalne. Po pierwsze dlatego, że bardziej rzucają się w oczy, a po drugie świadczą one o jakości danej strony.

Co ciekawe, zamiast stosowania kopiowanych meta opisów czasem lepiej zostawić puste miejsce. Wtedy Google automatycznie uzupełni tag description o zaciągnięte ze strony treści, dopasowane do danego zapytania. Trzeba jednak pamiętać, że ma to też swoje minusy. Link do takiej strony udostępniony na przykład na Facebooku pozbawiony będzie opisu, a użytkownicy zobaczą tylko jej tytuł oraz zdjęcie główne. 

Podsumowanie

Tag description to wizytówka naszej strony, którą porównać można do szyldu reklamowego, gdzie pod nazwą sklepu informujemy potencjalnych klientów o tym, co mogą u nas kupić. Mimo iż bezpośrednio meta opis nie przekłada się na wysokość pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, to w dłuższej perspektywie wpływ dobrze zoptymalizowanych opisów jest realnie odczuwalny. W razie jakichkolwiek problemów z obraniem strategii przy tworzeniu opisów lub braku widocznych efektów zapraszamy do kontaktu z nami. Służymy naszą wiedzą i doświadczeniem, a do każdego klienta podchodzimy w indywidualny sposób, dopasowując najskuteczniejsze metody pozycjonowania.

Jaka jest optymalna długość meta description

Optymalna długość tagu meta description to około 150-155 znaków.

Jak pisać skuteczne tagi meta description?

Potraktuj tag meta description jak miejsce reklamowe swojej strony, w opisie ujmij najważniejsze zalety Twojej usługi lub produktu i zastosuj CTA. Zobacz więcej skutecznych praktyk tworzenia tagu description.

Czy tag meta description ma wpływ na pozycjonowanie?

Wszystkie działania związane z optymalizacją stron internetowych wdrażamy z nadzieją, że bezpośrednio przełożą się na poprawę pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania (SERP). Niestety, w przypadku meta opisu sytuacja nie wygląda tak oczywiście. Sprawdź jak description wpływa na SEO.

Co to jest meta description?

Meta description jest atrybutem HTML, który znajduje się w kodzie źródłowym, a jego podstawowe zadanie to przedstawienie w skondensowanej formie informacji opisujących zawartość strony internetowej. Dzięki niemu każdy z użytkowników przed kliknięciem linku w wyszukiwarce ma szansę wstępnego zorientowania się, jakich treści może na docelowej stronie się spodziewać.

Kamil Winiszewski
Kamil Winiszewski
Pasjonat ogólnopojętego marketingu internetowego. Od wielu lat zajmuje się SEO ale przez strach przed efektem Dunninga-Krugera nie ma śmiałości nazywania się ekspertem.

Powiązane wpisy

Zarezerwuj termin

bezpłatnej konsultacji SEO ze specjalistą

Wyślij formularz